Saturday, December 10

Jom buat Hot Oil Treatment Kat Rumah

Minyak zaitun semakin popular sebagai produk kecantikan yang semakin meningkat. Salah satu manfaat keindahan minyak zaitun mempunyai kaitan dengan rambut. Jom buat rawatan pati minyak panas (hot oil treatment) kat rumah :)
Mesti Ada:
1- Minyak Zaitun
2- Microwave
3- Shower Cap
4- Tuala







Cara-Caranya:
1) Tuangkan setengah cawan kecil minyak zaitun ke dalam mangkuk selamat microwave. Panaskan dgn suhu rendah/sederhana (bergantung kpd bekas) dalam microwave selama 20 saat atau smpai panas.
2) Letakkan tuala kat bahu untuk melindungi pakaian.
3) Ambil sejumlah kecil minyak zaitun di tapak tangan dan urutkan ke rambut. Ulangi proses mengurut dlm jumlah yang kecil pada satu-satu masa ke rambut sehingga rambut sepenuhnya ditutup dengan minyak zaitun. Kalau kulit kepala kering, urutkan skit kat kulit kepala. Kpd sesape yg mempunyai masalah rambut berminyak, boleh cuba jugak cara ni, tp jgn letak kat kulit kepala minyak tu. Tinggalkan sekurang-kurangnya setengah inci dr kulit kepala.
4) Tutup kepala n semua rambut dgn menggunakan shower cap.
5) Biarkan selama 30 minit.
6) Syampu rambut dgn menggunakan syampu lembut. Bilas smpai minyak zaitun tu hilang sepenuhnya.
Info Tambahan:
- Rawatan minyak zaitun membuatkan rambut lebih bersinar, lembut dan terurus.
- Kalau rambut terlampau panjang, gunakan 1 cawan minyak.
-  Untuk pemanasan minyak yg pertama di microwave, panaskan selama 20saat. Ini akan memberikan kiter peluang untuk melihat kekuatan gelombang mikro dan jumlah masa yang diperlukan untuk memanaskan minyak supaya tak terlebih panas smpai melecur kulit kepala.

Selamat Mencuba :)

No comments: