Saturday, September 9

6 Info Smart Untuk Lelaki

1- Senaman Setiap Hari 

- Utk mengimbangkan fizikal dan dalaman yang sihat, senamanlah pengubatnya. 20 minit joging sudah memadai. Kurang senaman akan menyebabkan perjalanan darah tidak begitu lancar. Ini memberi kesan yg tidak baik kpd prostat. Bersenam setiap hari dan pastikan anda mengikut jadual yang betul.


2. Lebihkan Karbohidrat 

- Lelaki memerlukan tenaga yang padu untuk bekerja sepanjang hari. Jika bukan untuk fizikal, lelaki tetap memerlukan tenaga untuk berfikir sepanjang hari. Wanita tetap memerlukan karbohidrat, namun kuantitinya agak berbeza dgn lelaki yg memerlukannya lebih banyak.


3. Gula-Gula Getah 

- Ia dpt membantu sesiapa yg ingin berhenti merokok. Kandungan nikotin dlm gula-gula getah ini cukup sesuai untuk menggantikan rokok. Daripada ketagih rokok, ada baiknya bertukar dgn gula-gula getah ini. Lebih murah dan menyihatkan.


4. Sit Up 

- Antara senaman ringan yang berkesan untuk lelaki yg tiada masa utk bersenam. Ia menguatkan otot sekitar perut. 20kali mungkin tidak langsung memberi kesan. Tambahkan mengikut kemantapan tubuh masing-masing.


5. Hentikan Tabiat Merokok 

- Tahukah anda tabiat merokok boleh menjejaskan tahap kesuburan? Bukan itu sahaja, malah nikotin yg terdapat dlm rokok juga penyebab masalah kardiovasklar dan lain² penyakit seperti paru-paru,sakit jantung, sakit pernafasan dan strok.


6. Pemeriksaan Gigi 

- Kaum lelaki dikatakan diantara kaum yg terbanyak mengalami masalah gigi rosak berpunca dari tabiat merokok. Lebih memburukkan keadaan, kesihatan gigi yg terganggu akan menjadi punca nafas berbau dan kanser mulut. Lihat gigi anda di cermin:) Jadi, berjumpalah doktor gigi anda sebelum anda pakai gigi palsu. Terima Kasih :)

No comments: